dinsdag 3 augustus 2010

Taco's met garnalen

Hoewel ik graag vis en schaal- en schelpdieren eet, is het iets wat ik meestal in een restaurant bestel. Thuis werk ik eigenlijk te weinig met vis en val ik bovendien vaak terug op de bekende nummers: garnalen, zalm, tonijn, soms een witvisje - dat was het dan wel. De reden is simpel: ik heb vaak niet de gelegenheid om bij de visboer langs te gaan en zalm en garnalen kan ik gewoon uit de supermarkt meenemen. Nu ik dit schrijf, schaam ik me diep: de kleine zelfstandige winkelier moet ondersteund worden! [Note: Ja hoor, dat schrijf ik ook uit eigenbelang!] Brood haal ik bij de bakker, de meeste groente bij de groenteboer, het meeste vlees bij de slager. Maar vis... misschien moet ik eens met de visboer afspreken dat ik 's avonds nog even langs mag wippen om m'n bestelling op te halen!

Dit recept, waarvoor ik dus supermarkt-garnalen gebruikte, komt uit "Frisse gerechten", een titel van Veltman Uitgevers.

Voor 4 personen:
2 stevige, rijpe tomaten, van zaad ontdaan en in blokjes gesneden
2 eetlepels limoensap
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel komijnpoeder
2 eetlepels olijfolie
1 rode ui, gesnipperd
4 teentjes knoflook, fijngehakt
18 ongekookte steurgarnalen, gepeld, van darmkanaal ontdaan en in stukjes gesneden (maar: ik gebruikte gewone Noorse garnalen, circa 300 gr)
3 eetlepels gehakte bladpeterselie
8 maistaco's
125 ml zure room
150 gr ijsbergsla, in reepjes gesneden

Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Schep de blokjes tomaat om met het limoensap, chilipoeder en komijnpoeder.
Verhit de olie in een koekenpan. Bak de ui en knoflook 3-5 minuten op laag vuur, tot ze glazig zijn. Voeg de garnalen toe en schep ze even om. Roer dan het tomatenmengsel erdoor. Smoor alles nog 3-4 minuten, tot de garnalen roze en gaar zijn. Roer de peterselie door het mengsel. Verhit intussen de taco's op een bakplaat in de oven (5 minuten).
Leg onder in elke taco wat ijsbergsla. Vul de taco's met het garnalenmengsel. Schep er een lepel zure room op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...