donderdag 19 augustus 2010

Tilapiafilet met camembert en tomaat

Vriendinnetje C. is al regelmatig genoemd op deze blog. Ze woont weliswaar in Zwitserland en zo heel vaak zien we elkaar dus niet, maar bij onze zeldzame ontmoetingen speelt lekker eten en drinken een grote rol. Een paar jaar geleden was ik bij haar op bezoek en maakte ze dit visgerecht voor me. Kort daarna maakte ik het zelf thuis ook en daarna vergat ik het een beetje (hoe is dat mogelijk?!). Een tijdje geleden dacht ik er weer aan, checkte even met C. of ik alle ingredienten nog op een rijtje had en ging aan de slag.
Het lijkt een bijzondere combinatie: vis met camembert. Wantrouwend? Was ik ook die eerste keer in Basel, tot ik een hap nam... Proberen!

300 gr verse visfilet (bv. tilapia, schol of kabeljauw)
2 sappige tomaten
helft van een goede camembert
1½ visbouillonblokje
2 eetlepels fijngesneden verse kruiden (bv. basilicum, peterselie, rozemarijn, salie)
100 ml olijfolie
zeezout en versgemalen zwarte peper

Giet de olijfolie in een grote, platte ovenschaal. Verkruimel de bouillonblokjes en roer ze door de olie. Bedek de vis aan beide zijden met de fijngesneden kruiden en leg de filets in de ovenschaal. Snijd de camembert en de tomaten in plakken en beleg de vis ermee (tomaten bovenop). Strooi nog wat versgemalen peper en zeezout over de vis en een dun straaltje olijfolie.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius en bak de visfilets zo'n 20-25 minuten. Lekker met gekookte krieltjes!

De bouillonblokjes smelten in de oven in de olijfolie en zorgen voor een heerlijke saus bij de vis. De camembert maakt het geheel spannend en verrassend. Gebruik een mix van verse kruiden naar keuze, maar pas op voor het gebruik van te veel salie en/of marjolein/oregano - deze kruiden kunnen snel gaan overheersen, dus gebruik ze met mate.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...