vrijdag 13 augustus 2010

Pastasalade met tonijn en paprika

Ik zal het zelf maar zeggen: het is een vreemde afwijking. Dat ik wel gewokte, gepureerde, gedroogde, gebakken en anderszins bewerkte tomaten lust, maar geen rauwe. Daar haal ik m'n neus voor op. Behalve als het van die lekkere zijn, op bruschetta. De logica ontgaat mezelf volledig, dus ik verwacht ook niet dat een ander het snapt. Maar het punt is wel: als er in een salade-recept melding gemaakt wordt van verse tomaten, haak ik af. Dat is een beetje jammer, want zo loop ik behoorlijk wat lekkere salades mis. Er bestaan echter 2 oplossing voor: 1) de tomaat gewoon weglaten of 2) de verse tomaten vervangen door zongedroogde exemplaren.
[Even tussendoor: zongedroogde tomaten, dat vind ik dus zoooo lekker - onbegrijpelijk].

Het onderstaande recept komt uit "Lekker fris" en het moge duidelijk zijn: de gedroogde tomaatjes kunnen vervangen worden door verse - dat schrijft het oorspronkelijke recept namelijk ook voor!
Op het eerste gezicht lijkt dit een tamelijk standaard salade, maar wat 'm extra lekker maakt is de ietwat zurige, en daardoor erg frisse, dressing.

Salade:
165 gr gedroogde pasta (ik gebruikte penne)
65 gr sperzieboontjes, afgehaald en in stukjes gesneden
1 kleine rode paprika, in dunne reepjes gesneden
1 lente-uitje, in ringetjes gesneden
1 komkommer, in dunne plakjes gesneden
3 hardgekookte eieren, gepeld en in 4 partjes gesneden
4 gedroogde tomaten, in stukjes gesneden
185 gr tonijn uit blik, uitgelekt
2 eetlepels gehakte basilicumblaadjes
Dressing:
1 eetlepel olijfolie
3 eetlepels wittewijnazijn
1 eetlepel citroensap
1 teentje knoflook, uit de knijper
1 theelepel suiker

Kook de pasta beetgaar in een grote pan gezouten kokend water (tip: kook in dezelfde pan ook de eieren mee) en kook de sperzieboontjes de laatste 2 minuten mee. Laat uitlekken, spoel af onder de koude kraan en laat alles weer goed uitlekken. Doe de pasta en de boontjes met de paprika en de lente-ui in een grote schaal en schep alles door elkaar. Voeg dan de komkommer, eieren, tomaten en tonijn toe.
Doe alle ingredienten voor de dressing in een potje met schroefdeksel (of in Jamie's Flavour Shaker!) en schud alles goed door elkaar. Giet de dressing bij de pastasalade en strooi de basilicum eroverheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...