donderdag 28 april 2011

Asperge-pestotaart met ham en kaas

Ik ben een groot liefhebbers van (vooral witte) asperges. Nu ik dit schrijf, besef ik me dat ik wel met grote regelmaat meld dat ik ergens groot liefhebber van ben. Klopt ook, ik eet nu eenmaal graag en met smaak. Wat asperges zo bijzonder maakt, is natuurlijk dat ze er maar relatief kort zijn. Het witte asperge-seizoen loopt van de tweede donderdag in april tot 24 juni, dus we kunnen er nog even van genieten. Ik ga ze zeker ook nog op de klassieke wijze bereiden, maar ik startte het seizoen met een hartige taart. Het bleek een openbaring, want ik wist niet dat asperges en basilicum-pesto zo'n fijne combinatie vormen!
Mijn pesto was homemade, maar gebruik gewoon lekker een potje als je dat beter uitkomt - hoofdzaak is dat je er lekker van smult (en ik zal het niet tegen de culi-politie zeggen)!

Dit recept komt uit "Asperges" van Francis van Arkel (Veltman Uitgevers) - verkrijgbaar in de winkel.

Voor 3 a 4 personen:
750 gr witte asperges
5 plakjes bladerdeeg, ontdooid
3 eetlepels basilicum-pesto
150 gr beenham, in blokjes of reepjes
3 eieren
125 ml slagroom
1 eetlepel fijngehakte bieslook
1 eetlepel fijngehakte peterselie
50 gr geraspte kaas
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Schil de asperges zorgvuldig en kook ze gedurende 2 minuten in gezouten water. Haal dan de pan van het vuur en laat de asperges nog 10 minuten staan, met het deksel op de pan. Giet het water af en snijd de asperges in stukken van circa 5 cm.
Verwarm de oven voor op 225 graden Celcius. Neem een lage ovenschaal en vet deze goed in. Bekleed de schaal met het bladerdeeg en druk de naden goed op elkaar. Prik de bodem op diverse plekken in met een vork. Zet de schaal (zonder vulling) ongeveer 10 minuten in de oven.
Besmeer de bladerdeegbodem met de pesto. Schep de aspergestukken en de helft van de ham door elkaar en verdeel deze over de bodem.
Klop de eieren los met de slagroom, de bieslook en de peterselie. Breng op smaak met (zee)zout en peper, roer de helft van de kaas erdoor en giet dit over de asperges.
Verdeel de rest van de ham en de kaas over de taart en bak deze in ongeveer 25 minuten goudbruin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...