donderdag 5 mei 2011

Cupcakes met creamcheese-frosting

Ik kan niet zeggen dat de cupcake-waanzin aan me voorbij gegaan is (Natuurlijk niet! De winkel staat vol met taart- en cupcake-decoratieboeken!), maar het is geen hype waar ik persoonlijk door aangestoken werd. Ik ben niet zo creatief en gefröbel op de vierkante centimeter of boetseren met fondant zijn geen sterke punten. Er waren diverse workshops op dit gebied in de winkel en ik was gefascineerd door de geweldige resultaten die daar in een paar uur werden gerealiseerd, maar het vormde nooit aanleiding om ook zelf eens aan de slag te gaan.
Toch kom ik nu met een versierd-cupcake-receptje. Er komt weliswaar geen fondant bij kijken, maar er is toch iets meer aandacht aan de buitenkant besteed dan trouwe lezers van mij gewend zijn. Waarom ging ik toch (een beetje) overstag? Omdat een feestelijke aanleiding erom vroeg en om de eveneens-niet-zo-handige-medemens te laten zien dat zelfs een oncreatieve kneus met 2 linker-knutselhanden best een vrolijk cakeje kan produceren!

Het recept voor de cupcake haalde ik uit "Sugar sweet secrets" van Nanette Booij (Uitgeverij Scriptum) en Donna Hay (daar is ze weer) leverde in "Modern classics 2" de aanwijzingen voor de frosting. De hagelslag bemachtigde ik tijdens de Paasdagen bij Albert Heijn.

Voor 12 cupcakes (ik maakte de helft):
200 gr roomboter, gesmolten, iets afgekoeld
150 gr zelfrijzend bakmeel, gezeefd
50 gr maizena, gezeefd
4 eieren
150 gr fijne kristalsuiker
snufje zout
sap van ½ citroen
zakje vanillesuiker

Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius.
Neem een kom en vermeng hierin het zelfrijzend bakmeel en de maizena. Vermeng in een andere kom de eieren, de kristalsuiker, het zout, het citroensap en de vanillesuiker. Voeg dan het bakmeel bij de eieren en vermeng goed. Voeg uiteindelijk de gesmolten boter toe en vermeng nog even kort. Doe het beslag in cupcakevormpjes en bak circa 20 minuten in de oven (test even met een satéprikker of de cakejes droog zijn - steek de prikker erin, als hij er droog en schoon uitkomt, zijn de cakejes klaar). Laat de cupcakes afkoelen op een rooster.

Creamcheese-frosting:
250 gr roomkaas (bv. Philadelphia naturel of Mon Chou)
1½ eetlepel citroensap, gezeefd
6 eetlepels poedersuiker, gezeefd

Gebruik hiervoor de keukenmachine. Doe de roomkaas en het citroensap in de kom en vermeng dit goed. Voeg dan de poedersuiker toe en laat door de machine goed mengen.

En dan:
Bestrijk de afgekoelde cupcakes met een vrij genereuze laag frosting. Strooi er leuk gekleurde hagelslag overheen en presenteer met veel flair aan je gasten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...