zaterdag 21 mei 2011

Oosterse entrecote met sajoer-boontjes

Afgelopen week kookte ik een beetje met mezelf en een beetje met Unilever. Of AH Huismerk, maar dat komt wellicht ook uit de Unilever-fabriek. Bij gebrek aan enthousiasme om zelf een boemboe in elkaar te timmeren, gebruikte ik namelijk een kant-en-klaar bakje boemboe voor sajoer-boontjes. En weet je wat: dat smaakte me prima! Ik zie geen enkele reden om dit niet nog een keer te doen, hoewel de kokosboontjes a la Ramon Beuk ook lokken.
De laatste tijd eet ik steeds vaker vleesloos, maar de gegrilde entrecote die ik bij de boontjes at smaakte me meer dan voortreffelijk. Entrecote is niet goedkoop, zeker niet als je biologische koopt, maar het is wel enorm lekker. Kortom: onderstaand gerecht is misschien niet heel erg fantasievol, maar ik heb er van gesmuld!

Voor het gegrilde rundvlees volgde ik de aanwijzingen van Bill Granger uit "Wat gaan we eten?" (Uitgeverij Fontaine).

Voor 3-4 personen:
500 gr entrecote (= 2 stuks)
2 eetlepels oestersaus
2 eetlepels sojasaus
2 eetlepels plantaardige olie
500 gr sperziebonen
1 bakje boemboe voor sajoer-boontjes
400 gr (zilvervlies)rijst
3 eetlepels gebakken uitjes (Conimex)

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en houd warm tot gebruik.

Boontjes:
Snijd de topjes van de bonen en kook ze circa 5 minuten in licht gezouten water (tenzij je van buitengewoon knapperige - lees: vrijwel rauwe - boontjes houdt, dan kun je dit voorkoken achterwege laten). Doe een eetlepel olie in een wok en roerbak de boontjes 2 minuten. Voeg dan 200 ml water en de inhoud van het bakje boemboe toe en breng het geheel aan de kook. Laat een paar minuten koken en serveer dan de boontjes samen met de rijst.

Entrecote:
Roer een papje van de oestersaus, de sojasaus en 1 eetlepel olie. Smeer het vlees (dat op kamertemperatuur moet zijn) hier rijkelijk mee in. Verwarm een grillplaat op halfhoog-hoog vuur en rooster de entrecote 3 minuten aan de ene kant en 2 minuten aan de andere. Leg het vlees op een bord, dek af met aluminiumfolie en laat het 10 minuten rusten. Snijd het vlees in dunne plakjes en eet het samen met de rijst en de sajoer-boontjes. Bestrooi met de gebakken uitjes (vind ik zóóó lekker, eet ik het liefst overal bij!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...