dinsdag 27 april 2010

Sambalkip met kokosboontjes

Ik lust eigenlijk alles wel. Nou ja, ik houd niet van orgaanvlees - dus geen gebakken lever, maar wel pate. En ik hou niet van noten, behalve van pinda's - vooral als er chocolade omheen zit. Maar eigenlijk begrijp ik het zelf ook niet helemaal; zie onderstaande voorbeelden:

Amandelen: ik gruwel van amandelen. Behalve als je er mee bakken kunt: gemalen amandelen en amandelmeel zijn ok. Gelukkig maar, anders had het macaron-experiment nooit het daglicht gezien.
Tomaten: natuurlijk lust ik tomaten. Alleen niet als ze rauw zijn. Wel als ze gedroogd zijn, in puree of saus of soep zijn omgetoverd. Ik maak er graag chutney van, kortom ik vind ze heerlijk. Maar een rauw kerstomaatje zal ik niet aanraken. Dat kan eindeloos op tafel blijven liggen; ik zit er niet aan. Kom daar maar eens om met een reep chocolade.
Banaan: bah! Kleffe hap, maar gepureerd door de cake of muffins blijkt de kleffe hap ineens heel lekker. Bananenijs, ja lekker! Bananensplit, no way.

Kortom: ieder zinvol verband ontbreekt. De geschaafde amandelen in het onderstaande recept vallen in de categorie "lust ik niet", dus die heb ik er zelf uit gelaten. Voor ieder normaal mens kan ik alleen maar aanbevelen om ze wel in het gerecht te verwerken. Uiteindelijk zal Ramon Beuk, op wiens recept het onderstaande is gebaseerd (uit: "365 dagen lekker eten en genieten"), wel hebben geweten waar hij mee bezig was. Trouwens: in zijn originele recept worden de sperzieboontjes gefrituurd. Alleen: frituren, dat doe ik dus niet. Vette boel en niet lekker. Hoewel een frietje er op z'n tijd best ingaat...

500 gr kipfilet, in grove stukken
75 gr amandelsnippers
1 eetlepel sambal (ja echt, gewoon doen)
1 eetlepel tomatenpuree (= 1 klein blikje)
5 eetlepels zoute sojasaus
1 eetlepel gembersiroop
1 teentje knoflook
400 gr sperzieboontjes
4 eetlepels geraspte kokos
200 gr (zilvervlies-)rijst
olie

Bak de blokjes kipfilet tot ze bruin en gaar zijn. Voeg de amandelsnippers toe en bak ze 1 minuut mee. Voeg de sambal en tomatenpuree toe en bak een paar tellen aan. Voeg 3 eetlepels sojasaus en de gembersiroop toe. Doe de knoflook erbij en blus af met 1 dl water.
Was de boontjes en snijd de puntjes er van af. Kook de rijst en de boontjes samen in één pan zo'n 8 minuten in ruim voldoende water. Giet het water af, vermeng de boontjes en rijst met 2 eetlepels sojasaus en de geraspte kokos en en laat het geheel (met het deksel op de pan) nog 5 minuten staan.
Supercombinatie van scherpe kip en zacht-zoete boontjes met rijst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...