zondag 11 april 2010

Lone Star creamy potato salad

Omdat er nog wat aardappels over waren van de kleverige kip-ovenschotel, stond al vast dat de koopavondsalade deze week een aardappel-basis zou krijgen. En daar stopte de inspiratie acuut. Na een Paasweekend vol kook- en bakexperimenten, kwam er geen enkele zinnige gedachte meer. Voor dit soort noodgevallen grijp ik altijd terug op één van mijn favoriete kookboeken: "USA Cookbook" van Sheila Lukins. Ik heb het boek al zeker 15 jaar, maar ik kan er altijd iets goeds in vinden. Ook deze keer kwam Sheila met een goed voorstel: een romige aardappelsalade, die door de mix van zure room en relatief weinig mayonaise niet vet werd. In een perfecte wereld maak je dan de mayonaise zelf, maar in mijn wereld deed de firma Calvé het werk...
Mevrouw Lukins noemt deze salade "Lone Star Creamy Potato Salad", wat een stuk spannender klinkt dan "Texaanse aardappelsalade".

700 gr aardappels, vastkokers, in grove stukken
3 hardgekookte eieren, in grove stukken
75 gr rode paprika, in fijne stukjes
200 ml zure room
125 ml mayonaise
3 zoetzure augurken, in fijne stukjes
zeezout en versgemalen zwarte peper

Kook de aardappels circa 20 minuten in gezouten water en laat ze dan nog een minuutje stomen. Laat de aardappels afkoelen en schep vervolgens de aardappels, eieren en paprika door elkaar.
Roer een dressing van de zure room, mayonaise en augurken. Meng voorzichtig de dressing door de aardappels en breng op smaak met zout en peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...