woensdag 7 april 2010

Kleverige kip uit de oven

Toen ik nog in het hoge noorden van Duitsland woonde, maakte ik vaak een hele kip klaar in de oven. Vooral als ik bezoek (uit Nederland of Denemarken) kreeg was dit een goede oplossing: alles kon voorbereid worden (kip vullen, buitenkant insmeren met de één of andere marinade en grof gesneden groenten allemaal in één grote ovenschaal). Als het bezoek er dan was, kon ik gezellig met ze kletsen (en sekt/prosecco drinken) in plaats van in de keuken te moeten rommelen - wat wel zo sociaal was als je bedenkt dat de gasten dan net een reis van zo'n 6 uur achter de rug hadden.
Inmiddels ben ik al heel wat jaartjes weer terug in Nederland en maak ik nog maar heel sporadisch een hele kip klaar. Ook deze keer niet. Maar dat was omdat er in mijn diepvries geen plaats was voor een compleet exemplaar en ik noodgedwongen genoegen moest nemen met een stel kippenpoten. Een aantal vertrouwde elementen kwamen wel terug: honing in de marinade (kip moet plakkerig zijn!), kruiden en citroen die karamelliseert in de oven (en die je daarna zo lekker uit kunt knijpen over de kip en de groenten). Ja, het was goed...

4 kippenpoten
2 citroenen, in kwarten
500 gr aardappelen (vastkokers), in grove stukken
1 oranje paprika, in grove stukken
4 lente-uitjes, in grove stukken
1 prei, in ringen
250 gr champignons, in kwarten
flinke bos tijm
2 eetlepels honing
2 eetlepels vloeibare boter
1 eetlepel olijfolie
zeezout, versgemalen peper

Kook de aardappels even (max. 10 minuten) in gezouten water. Doe daarna de aardappel, paprika, ui, champignons en de helft van de tijm in een grote ovenschaal. Bestrooi met zout en peper, voeg de olijfolie toe en meng dit goed door elkaar.
Maak dan een sausje van de vloeibare boter, honing en resterende tijm. Strijk de kippenpoten hiermee in en leg de poten bovenop de groenten. Druk de stukken citroen ertussen en bestrooi de kip met nog een beetje zout en peper.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Bedek de ovenschaal met aluminiumfolie en zet de schaal 30 minuten in de oven (op deze manier worden de groenten en kip eerst goed gaar, zonder te verkleuren). Haal dan het aluminiumfolie weg en zet de schaal 15 minuten in de oven. Keer daarna de kippenpoten om (en klieder er vooral nog wat extra honing over) en zet de schaal dan voor het laatst, opnieuw 15 minuten, in de oven.
De citroenen zijn nu supersappig geworden en kunnen gemakkelijk worden uitgeknepen boven de kip en de groenten: botermalse kip, zoet en knapperig korstje en friszure geroosterde groenten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...