dinsdag 13 april 2010

Piccalilly-wraps met gehakt

Afgelopen weekend was vriendinnetje M. uit Denemarken op bezoek. Ze moest voor een zakelijke afspraak maandagochtend in Amsterdam zijn en kwam daarom gewoon een paar dagen eerder. Geweldig! Ook voor een aantal kledingzaken in de Arnhemse binnenstad, die zondagmiddag ongetwijfeld heel blij van haar geworden zijn...
Voor de zaterdagavond zocht ik dus een gemakkelijk, lekker en goed voor te bereiden gerecht. Dat lukte, en dus stond ik 's ochtends om 7 uur al de uien te snijden (zonder ongelukken, met dank aan veel sterke koffie). Ik koos voor een recept uit een klein boekje van de Keurslager, genaamd "Gehakt" - een uitgave uit 2007. De wraps met pikant gehakt werden helemaal voorbereid, tot het moment dat de schotel de oven in moest. De ovenschotel stond vervolgens de hele dag in de koelkast en werd pas 's avonds afgebakken, maar het geheel bleef gelukkig knapperig.
't Viel erg in de smaak: de piccalilly geeft een beetje scherpte aan het gehakt, maar verder is het een heerlijk zachte tortilla-variant.

500 gr rundergehakt
1 grote (rode) ui, in dunne ringen
½ rode paprika, in kleine stukjes
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 rode Spaanse peper, fijngehakt
1 prei, in dunne ringen
2 eetlepels olijfolie
2 eetlepels piccalilly
4 grote tortillawraps
1 bekertje zure room (125 ml)
4 eetlepels versgeraspte belegen Goudse kaas
zeezout

Verhit de olie in een wok of koekenpan en roerbak het gehakt tot het begint te kleuren. Voeg de ui, paprika, knoflook, Spaanse peper en prei toe en roerbak nog een paar minuten tot de prei zacht is. Voeg de piccalilly toe en breng het gehaktmengsel op smaak met wat zout.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Leg de wraps naast elkaar op het werkvlak, verdeel er het gehaktmengsel over en rol ze op. Leg ze naast elkaar in een ovenschaal. Roer de zure room en de geraspte kaas door elkaar en verdeel het mengsel over de wraps. Zet de schaal circa 10 minuten in de voorverwarmde oven tot de wraps aan de bovenkant mooi gekleurd zijn. We aten de wraps met komkommersalade.

NB: Omdat de ovenschotel de hele dag in de koelkast stond, zette ik de schaal eerst 20 minuten (afgedekt met aluminiumfolie) in de oven om op te warmen. Daarna 10 minuten zonder folie, zoals in het recept beschreven.
Ik liet bovendien de 2 eetlepels olijfolie achterwege, omdat er tijdens het roerbakken van het gehakt voldoende vet uit het vlees vrijkomt. Dat doe ik eigenlijk altijd zo; mijn idee van "ik ben aan de lijn en zie mij eens goed bezig zijn".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...