vrijdag 23 april 2010

Snelle polenta met citroengarnalen

Er zijn dagen dat ik serieus twijfel aan mijn verstandelijke vermogens. Ik bedoel, hoe ingewikkeld kan het zijn om polenta te koken? Snelkookpolenta nota bene. Zonder je keuken in een snelkookpolentazwembad te veranderen.
Ik deed vast iets niet goed, want ik dacht (lees: ik concludeerde uit onderstaand recept) dat je de polenta zo'n 5 minuten rustig op een laag vuurtje moest laten bubbelen. Ha! Wellicht een typische misvatting van iemand die voor het eerst zelf polenta maakt, want het boeltje bubbelde zo heftig - ook op heel laag vuur -dat niet alleen mijn kookplaat onder de polenta zat, maar ook het aanrecht en de vloer. Het scheelde weinig of ik had het van het plafond kunnen poetsen.
Meestal ben ik niet zo vlot, maar ineens stond de pan verrassend snel naast de kookplaat. Om daar vervolgens (voor de zekerheid toch maar met deksel erop) rustig 5 minuten te blijven staan. Verbazing alom toen de polenta toch goed bleek te zijn geworden.

Onderstaand volgt het exacte recept van Antonio Carluccio (die ongetwijfeld al duizend keer polenta heeft gekookt en er nooit een kliederboel van heeft gemaakt), uit zijn boek "Eerlijk Italiaans":

Voor 4 personen:
1 liter water
zout
200 gr snelkookpolenta
120 gr parmezaanse kaas, versgeraspt
100 gr boter
300 gr kleine roze garnalen, gepeld
50 gr boter
sap van 2 citroenen

Breng het water aan de kook, voeg wat zout toe en strooi de polenta al roerend in de pan, zodat er geen klontjes ontstaan. Voeg na 5 minuten de parmezaan en de boter toe en roer alles goed door elkaar.
Bak in een andere pan de garnalen zachtjes 5 minuten in de boter en voeg dan ook het citroensap toe.
Schep de polenta op de borden en verdeel de garnalen en de saus er bovenop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...