woensdag 21 april 2010

Met dank aan de Oosterburen!

Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond en - als iedere typische Hollander - sleepte ik na ieder bezoek aan Nederland een aantal onmisbare etenswaren mee terug (hagelslag, speculaas, sambal, stroopwafels). Inmiddels ben ik al weer een tijdje terug en heeft het ritueel zich omgedraaid. Een paar keer per jaar scheur ik naar Kleve, een stadje net over de grens bij Arnhem. Naast de normale weekboodschappen, speur ik alle schappen af naar nieuwe artikelen en oude bekenden. Afgelopen maandag was het weer zo ver (het gaat zo ver, dat ik er zelf met veel plezier naar uitkijk) en een gedeelte van de buit wilde ik jullie niet onthouden:


Het valt me iedere keer weer op hoe ongelofelijk groot het pasta-aanbod in Duitsland is, zowel vers als gedroogd. Alle denkbare vormen, variaties en smaken - in een normale doorsnee supermarkt! Ik wist me deze keer te beperken tot verse gnocchi en gedroogde fettucine met daslook.

Daslook (in Nederland nauwelijks te krijgen, het is hier ook beschermd) is een telg uit de lookfamilie en is ruwweg een kruising tussen knoflook, lente-ui en bieslook. Zo lekker! Als het in het seizoen was, at ik geweldige pasta's en risotto's ervan in Duitsland. Nu gaan we het lekker doen met de fettucine, waar ik waarschijnlijk alleen nog een lente-uitje en wat roomkaas bij doe. Binnenkort ongetwijfeld op deze blog!
In mijn grote Bärlauch-enthousiasme kon ik ook de verse roomkaas met daslook niet weerstaan...!

In de ietwat minder gezonde categorie moest ik natuurlijk weer Cini-Mini's inslaan. Die eet je in de yoghurt als ontbijt. Het zijn kleine kussentjes; volgens de verpakking toch wel zeker 31% volkoren, maar vergis je niet: puur suiker en kaneel. Ik vind het goddelijk, maar het is natuurlijk wel enorm slecht... Gelukkig gooi ik er af en toe ook een gezond ontbijtje tussendoor!

Verder ingeslagen: Zwieback - een soort beschuit met een laag chocolade erop. Ze zijn er ook gewoon naturel, met anijs en met kokos. Die laatste variant kende ik nog niet en ga ik de volgende keer zeker testen. Daarnaast kon ik geen weerstand bieden aan de Choco Nippon - eigenlijk gewoon gepopte rijst met chocolade erover!

De broodchips is in mijn belevingswereld veel gezonder dan gewone chips, dus daar mocht ik er best 2 van meenemen. Helaas was mijn favoriete smaak (sour cream) niet aanwezig, maar de uien-variant is ook heel lekker en chilipeper is nieuw en moet dus getest worden.

Aaahh, remouladesaus! Deze Deense specialiteit (ik werkte jarenlang voor een Deens bedrijf en heb vaak het genoegen gehad om deze saus op m'n smørrebrød aan te treffen - daardoor weet ik ook dat het op z'n Deens wordt uitgesproken als "rummulud") bestaat uit ui, augurk, bloemkool, mosterd, kerrie, azijn - wat zit er eigenlijk niet in? Maar het is zalig; ik at het net op een knapperig bruin broodje met salami - super!
Kocht ik nu alleen ongezonde zaken (met uitzondering van de daslook)? Nee, ik nam ook een paar flessen Rapsöl mee - koolzaadolie (canola oil). Extreem gezond! Dit is in Nederland best wel te krijgen, maar meestal alleen in  natuurwinkels tegen astronomische prijzen. In Duitsland vind je het in elke supermarkt, voor een schijntje.

Ik kan weer een paar maanden vooruit. Daarna ga ik ongetwijfeld weer op jacht naar nieuwe lekkere dingen - in Nederland vrijwel onbekend, maar hier dichtbij, net over de grens, overal verkrijgbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...