dinsdag 6 april 2010

Proost! Advocaat!

Dit verhaal komt misschien een beetje als de spreekwoordelijke mosterd na de Paasmaaltijd. Helaas, maar advocaat kun je het hele jaar drinken / lepelen en maken - al is het met Pasen wel extra toepasselijk. Zelf ben ik niet zo'n advocaat-liefhebber (ik beperk me tot de W-drie-eenheid: wijn, whisky, wodka), maar mijn maman smult ervan. Bovendien is dit iets wat je eenvoudig zelf kunt maken - grote distilleerketels zijn niet nodig. Tenminste, als je de benodigde brandewijn gewoon koopt.
Ik leende het recept van de website Smulweb, maar heb de bereidingswijze wel een beetje gewijzigd. Op Smulweb wordt gemeld dat je de eiermassa in een warm waterbad moet zetten, maar in de praktijk werkte dit (bij mij) niet. Het is namelijk de bedoeling dat de boel langzaam dikker wordt (tot een soort dunne vanillevla), maar met de Smulweb-methode kreeg ik dat niet voor elkaar. Uiteindelijk heb ik de eiermassa au bain marie opgeklopt en toen kwam alles toch nog goed. Ik had maar een half uur staan kloppen... (maar als je meteen de au bain marie methode toepast, ben je waarschijnlijk in een kwartiertje klaar).

De advocaat is wat dunner en vooral lichter van kleur dan kant-en-klare advocaat die je in de winkel koopt en is ook niet zo lang houdbaar. Tja, geen kleur- en conserveringsmiddelen... maar wel meer smaak!

Ingredienten (voor een ½ liter advocaat):
6 kakelverse eieren
200 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
½ liter brandewijn
(ev. scheutje amaretto)

Breek in een kom de eieren en voeg de suiker en vanillesuiker eraan toe. Klop de eieren met een garde tot een lobbige lichtgele massa. Plaats de kom op een pan met zacht kokend water (zorg dat de onderkant van de kom het water niet raakt) en blijf kloppen. Schenk al kloppend in een uiterst dun straaltje de brandewijn bij de eiermassa, voeg eventueel nog een scheut amaretto toe en hou pas op met kloppen als de advocaat dik en gebonden is. Zet de kom in een bak koud water en blijf nog regelmatig kloppen tot de advocaat is afgekoeld.

Bewaar de advocaat in een (weck-)fles die goed is schoongemaakt en met kokend water is uitgespoeld. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang de advocaat goed blijft, maar langer dan een week lijkt me niet aan te raden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...