woensdag 29 september 2010

Mexicaanse rijstsalade met ananas

De koopavondsalade (dat is trouwens een leuke term om eens te Google-en, deze blog heeft het alleenrecht...) is een wekelijks terugkerend thema. Deze keer had ik zin in iets Mexicaans, iets met pittige bonen. Hoewel Mexicaans... ik ging niet zo ver dat ik er ook mais (dat is best te eten, maar valt toch een beetje in de categorie "kippenvoer") en avocado (dat vind ik dus echt minder smakelijk, te wee...) in wilde stoppen en de toevoeging van ananas is eigenlijk meer Hawaii dan Mexico. Eigenlijk is het gewoon een koude chili con carne met ananas geworden. De salade is trouwens een geweldig excuus om er tortillachips bij te eten - ongelofelijk dat ik dat zelf vergeten ben...

250 gr rundergehakt
1 rode paprika, in kleine stukjes
5 lente-uitjes, in dunne ringetjes
1 klein blikje (227 gr) ananasstukjes
3 eetlepels ananassiroop (uit het blikje)
400 gr chilibonen in pittige saus (blik)
100 gr rijst
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel cajunkruiden
zout en versgemalen peper

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en laat afkoelen.
Bak het rundergehakt rul in een grote koekenpan. Als het bruin gekleurd is, kunnen de chilibonen (met saus) worden toegevoegd, evenals het chilipoeder en de cajunkruiden. Voeg dan ook de ananassiroop toe en laat het geheel heel even een beetje inkoken. Laat afkoelen.
Meng in een grote schaal de rijst, de paprika, de lente-ui, de ananasstukjes en het gehakt-bonenmengsel. Breng eventueel op smaak met zout en peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...