donderdag 2 september 2010

Risotto met champignons, bosui en salie

Mijn kookenthousiasme kent fases. Zo had ik deze zomer mijn pesto-fase (oregano-pesto, salie-pesto, rozemarijn-pesto) en ik ben nu in een risotto-fase beland. Zo maakte ik onlangs caipirinha risotto en een paar dagen geleden ontdekte ik dat ook risotto zich prima leent voor koelkast-opruiming. Ik had namelijk nog een restje Parmezaanse kaasschilfers en wat bosuitjes die betere tijden gekend hadden. Ik kocht er wat simpele champignons bij en ik kon aan de slag.
Nu was dit een snelle door-de-weekse risotto met normale champignons, maar over een paar weken - als het aanbod van allerlei soorten paddestoelen weer echt op gang komt - kan dit gerecht nog veel smakelijker worden door gebruik te maken van oesterzwammen, cantharellen, porcini, schapenvoetjes...

150 gr risottorijst
1 ui, gesnipperd
kippenbouillon (circa 400 ml)
scheutje droge witte wijn
1 teentje knoflook, fijngehakt
250 gr champignons, in plakjes
3 bosuitjes, in ringetjes
10 blaadjes salie, in fijne reepjes
50 gr Parmezaanse kaas (geraspt of in schilfers)

Fruit in een koekenpan op een matig vuur, in een eetlepel olijfolie, de ui en de knoflook rustig aan. Als de ui enigszins glazig geworden is kan de risottorijst toegevoegd worden. Bak de rijst even mee en meng goed met het ui- en knoflookmengsel. Blus dan af met een flinke scheut witte wijn en voeg daarna telkens kippenbouillon toe. Breng dit aan de kook en laat de rijst in de bouillon garen. Blijf telkens roeren en bouillon toevoegen. Na circa 20 minuten is de rijst gaar (proeven!).
Bak in een andere koekenpan tegelijkertijd de champignons in wat roomboter. Als ze een mooi kleurtje gekregen hebben, kunnen de bosuitjes toegevoegd worden.
Als de risottorijst vrijwel gaar is, kan het champignon-bosui-mengsel worden toegevoegd. Doe dan ook de salie en de Parmezaanse kaas erbij en roer het geheel nog even goed door. Serveer direct en geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...