dinsdag 19 oktober 2010

Da's toevallig: 17 oktober = Boeuf Bourguignon

Het was toeval. Echt, het was toeval. Dat ik op zondag 17 oktober het recept van 17 oktober uit "365 goede redenen om aan tafel te gaan" van Stéphane Reynaud kookte. Meneer Reynaud geeft in zijn nieuwe boek namelijk voor elke dag van het jaar een recept en voor de Boeuf Bourguignon had hij 17 oktober gekozen. Geen idee welke reden hij hiervoor had. Ik weet wel dat ik gewoon een zondag nodig heb om een dergelijk gerecht te kunnen koken - de andere dagen van de week heb ik niet de tijd om een pan met inhoud 3 uur te laten bubbelen. Maar het was leuk, dit toeval. Een toevallig was het ook nog erg lekker!
[Note: in het boek gebruikt Stéphane Reynaud de dubbele hoeveelheid van de onderstaande ingredientenlijst - maar aangezien ik niet voor een heel weeshuis hoef te koken, heb ik alles zo'n beetje gehalveerd]

600 gr runderlappen (stoofvlees), in grove stukken
1 (heel grote) ui, in stukjes of halve ringen gesneden
2 teentjes knoflook, fijngehakt
125 gr gerookt spekblokjes
25 gr boter
1 eetlepel bloem
250 ml rode wijn (bij voorkeur Rhone wijn)
250 ml vleesfond (bij voorkeur kalfsfond)
1 bouquet garni (ik gebruikte tijm, peterselie en salie)
1 tak rozemarijn
200 gr champignons, in grove stukken
zeezout en versgemalen zwarte peper

Snijd het rundvlees in vrij grote stukken en bestrooi ze met zout en peper. Neem een grote braadpan en smelt hierin de boter. Braad dan het rundvlees snel aan en voeg de ui, de knoflook en de spekblokjes toe. Bak dit een paar minuten mee. Roer dan de bloem erdoor en bak dit 5 minuten mee (goed blijven roeren - de bloem zorgt ervoor de saus enigszins gebonden wordt). Voeg dan de wijn en de fond toe, samen met het bouquet garni en de rozemarijn. Breng het geheel aan de kook, doe het deksel op de pan, draai het vuur laag en laat dit zo'n 2 uur stoven (regelmatig even roeren). De braadpan kan ook in de oven (op 160 graden Celcius) worden gezet, maar ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om dit niet te doen.
Voeg na 2 uur de champignons toe, doe het deksel weer op de pan en laat de Boeuf nog 1 uur pruttelen. Verwijder dan het bouquet garni en de rozemarijn (als je ze nog terug kunt vinden) en breng eventueel nog op smaak met zout en peper.
Ik serveerde deze super-Boeuf B. met rosti - een combinatie die me erg goed bevallen is. Deze Bourguignon is een blijvertje, ook op alle andere dagen van de herfst en winter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...