donderdag 21 oktober 2010

Dessertrijst met kaneelappeltjes

Een tijdje geleden schreef ik over m'n eerste experiment met dessertrijst - iets waar ik altijd met een grote boog omheen was gelopen, maar wat toch best smakelijk bleek te zijn. Afgelopen weekend was het tijd voor een tweede poging, in een opwelling. Bij gebrek aan beter (ik was thuis en had dus niet de uitgebreide Cook & Book collectie tot m'n beschikking) nam ik m'n toevlucht tot een recept dat op de achterkant van het Lassie-pak stond: Rijstepap met kaneelappeltjes. Het klonk best goed en dus ging ik aan de slag. Uiteindelijk gebruikte ik weliswaar de voorgeschreven 2 appels, maar maakte ik slechts de helft van de rijst (ik had niet genoeg melk in huis). Het eindresultaat was dus meer Kaneelappeltjes met rijstepap, maar dat mocht de pret niet drukken.

150 gr dessertrijst (Lassie, snelkookrijst)
750 ml melk
1 zakje vanillesuiker
2 appels (bv. Elstar), geschild en in stukjes
2 theelepels kaneel
40 gr bruine basterdsuiker
25 gr boter

Doe de rijst en de melk in een pannetje en breng de melk aan de kook. Laat dit 12 minuten zachtjes koken en roer geregeld. Als de rijst klaar is en de melk grotendeels heeft geabsorbeerd, kan de vanillesuiker worden toegevoegd.
Laat de boter in een koekenpan smelten en voeg de suiker en het kaneelpoeder toe. Doe de appelstukjes erbij en verwarm de appeltjes in de pan - tot er een caramelsausje is ontstaan.
Doe de rijst in een schaaltje en schep de warme appeltjes eroverheen. Smullen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...