woensdag 6 oktober 2010

Spaghetti met wodka

Tja, en dan zijn er dus ook van die dagen waarop je geen zin, geen tijd en geen inspiratie hebt. Tenminste, in mijn leven komen die dagen wel eens voor. Dan kan het best zo zijn dat ik met veel enthousiasme een kookboekenwinkel run, maar bij thuiskomst wil ik soms gewoon alleen maar... niks. Hoe aangenaam is het dan als je kunt terugvallen op een extreem simpel, snel en toch smakelijk pastagerecht... Prettige bijkomstigheid: één van mijn favoriete alcoholische dranken mag ook meedoen!
Het recept komt uit "Het grote pasta kookboek" en een kleine waarschuwing is op z'n plaats: giet vooral het vet van de uitgebakken spekjes goed af en laat de spekjes even drogen op keukenpapier. De combinatie van spekvet, boter en slagroom zou het geheel anders te vet (in ieder geval naar mijn smaak) maken.

300 gr spaghetti
125 gr gerookte spekblokjes
200 ml slagroom
1 borrelglaasje wodka
30 gr boter
zeezout en versgemalen peper

Kook de spaghetti in een ruime hoeveelheid gezouten water, conform de aanwijzingen op de verpakking.
Smelt de boter in een koekenpan en roer de slagroom, het zout en de peper erdoor. Laat dit even flink inkoken. [Note: ik gebruikte sojaroom en dat ging ook prima]
Bak in een andere koekenpan de spekblokjes krokant, giet het vet af en laat de blokjes even uitlekken op keukenpapier. Doe de blokjes dan terug in de pan, voeg de wodka toe en laat de wodka inkoken (tot het vrijwel verdampt is). Meng dan de spekjes door de room en giet de spekjes-roomsaus over de spaghetti.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...