woensdag 27 oktober 2010

Herfstcouscous met pompoen, peer en cranberries

Dit blog verhaalt over mijn keukenbelevenissen. Met name over de geslaagde keukenbelevenissen, maar het leven bestaat niet alleen maar uit succesverhalen. Over mijn mislukkingen zwijg ik meestal in alle talen (zo hebben jullie niets gelezen over de zoete aardappelen met chili en kardemom - die vond ik echt niet te eten), maar laten we duidelijk zijn: ze bestaan. Zo lang ik bestaande recepten volg gaat het meestal wel goed, maar het risico zit 'm in de echte experimenten. Dan gaat het dus soms mis (...), maar soms, soms, blijkt zo'n proef een schot in de roos. Dit stukje gaat over zo'n onverwacht succesnummer, waar ik irritant trots en blij van geworden ben.

Ik gebruikte een recept voor een Amerikaans bijgerecht (met hartelijke dank aan FoodMayhem, klik hier voor hun originele recept), rommelde een beetje met de hoeveelheid specerijen en maakte er een hoofdgerecht van door de toevoeging van couscous met uitgebakken spekjes. De spekjes zijn cruciaal! De couscous is namelijk eigenlijk alleen maar zoet (suiker + pompoen + peer + cranberries = zoet), maar de spekjes geven er een verrassende hartig-zoute draai aan. Niet weglaten dus!

1 pompoen, schil en pitten verwijderd, in grove stukken
3 peren (Conference), geschild en klokhuis verwijderd, in grove stukken
100 gr gedroogde (gezoete) cranberries
2 eetlepels lichte basterdsuiker
½ theelepel kaneelpoeder
½ theelepel gemberpoeder
1 theelepel nootmuskaat
½ theelepel piment
snufje zout
30 gr gesmolten ongezouten boter
150 gr couscous
125 gr spekblokjes

Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius.
Doe de pompoen, peer en cranberries in een grote ovenschaal. Meng de suiker, het kaneelpoeder, het gemberpoeder, de nootmuskaat, het zout en het piment en strooi dit erover. Giet de gesmolten boter erbij en vermeng alles goed.
Zet de schaal in de oven en rooster de groenten zo'n 45 minuten. Schep het geheel regelmatig om. Als er veel vocht vrijkomt (in mijn geval waren de peren erg sappig), giet dan - 15 minuten voor het einde van de baktijd - het vocht vrijwel geheel weg.
Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Echter: voeg op het laatste moment geen extra olie of boter toe!
Bak de spekblokjes uit in een droge koekenpan en voeg ze toe, inclusief alle aanhangende vetten, aan de couscous.
Schep de couscous op een bord en schep de herfstgroenten er bij of er bovenop. Ik vond het heerlijk - een goede mix van zoet en hartig en helemaal passend bij de tijd van het jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...